Stages
setting the scene for development
rawpixel-660716-unsplash.jpg

Hold dig opdateret

‘Scener fra et start-up’

Ejerledelse 101

Lav jævnlige servicetjek med hinanden. Sæt tid af til at komme ud af virksomheden, og få drøftet de store linjer: Er vi på rette kurs? Hvad er vi hver især optaget af? Hvad mangler/savner vi, etc etc. Hvor ofte der er brug for denne type tjek-in afhænger naturligvis både af, hvem I er, og hvordan jeres virksomhed udvikler sig. Det kan af og til være frugtbart at have en ekstern sparringspartner at spille bold op af i disse drøftelser.

Sørg for at have en tydelig økonomisk model: Hvem ejer hvad, hvordan investerer vi afkast, hvordan får vi eventuelle nye partnere ombord, og på hvilke vilkår. Det er ikke noget I skal vente med at aftale, til virksomheden er begyndt at tjene gode penge.

Hav transparens omkring rollefordeling. I starten er I måske fælles om alle beslutninger, men en virksomhed skal ikke være meget større end 8-10 personer, før det giver flaskehalsproblemer og afføder frustrationer hos dem I har ansat, hvis ikke der er klare aftaler omkring hvem af jer man går til med hvad.

Ved udvidelse af partner-/ejerkredsen: De første start-up partnerskaber opstår ofte omkring en god ide, eller fordi man svinger godt med hinanden. Når I tager næste step, og overvejer at udvide partnerkredsen yderligere er det imidlertid en god ide, at gå lidt mere rationelt til værks, og overveje hvilken form for kapital I som partnergruppe har brug for at få tilført: Er det human kapital (faglige/sociale kompetencer), social kapital (netværk) eller økonomisk kapital. Kort sagt – hvad er det der kan supplere det I kan i forvejen. Det er sjældent befordrende for virksomheden med flere der ligner jer selv på en prik (selvom det kan føles rart), ligesom det sjældent hjælper på et allerede skrantende partnersamarbejde, at inddrage en eller flere ekstra partnere.

Dorthe Hove Olesen